آجر لفتون چيست

آجر لفتون چيست

آجر لفتون چيست

آجر لفتون چيست یکی از انواع آجرهایی است که در ساختمان سازی کاربرد دارد. لفتون، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان است. این نوع آجر برای نخستین بار در روستای لفتون تولید شد و نام آن از زادگاهش گرفته شده است اما امروزه در شهرهای مختلف استان اصفهان و استان‌هایی مثل یزد تولید می‌شود.

آجر لفتون چيست

این آجر در دو نوع زرد و قرمز تولید می شود و مورد استفاده ی سایز های بزرگ در دیوار چینی محوطه ها، حصارباغ ها و ویلاها، سوله ها و حیاط منازل به کار می رود. وسایز کوچک در چیدن دیوار اتاق ها، تراس ها، درپوش حمام و دستشویی و زدن سقف به کمک تیرآهن مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر لفتون چيست
آجر لفتون چيست

مشخصات آجر لفتون

بهترین خاک رس برای پخت آجر در اصفهان یافت می شود. خاک رس منطقه اصفهان هیچ ناخالصی ندارد و بسیار مناسب آجر می‌باشد. پرمصرف ترین آجر لفتون، آجر 10 گل می باشد آجر لفتون چيست . این آجر دارای 10 سوراخ می باشد.

مشخصات فنی آجر لفتون

آجر لفتون در بازار به نام های آجر نما لفتون ، آجر زبره ، آجر نما زبره ، آجر نما سوراخدار ، آجر سوراخدار و یا آجر سوله سازی نیز معروف است. کاربرد آن به شکل دو کاربرده می باشد به این معنا که می توان با استفاده از آن دیوارهای حایل و غیر حایل ساخت ضمن آنکه بعد از ساخت دیوار نیازی به ایجاد مجدد نما نیست.

آجر ده سوراخ چیست؟

آجر لفتون یا آجر ده سوراخ ( perforated brick ) به آجری گفته می شود که به وسیله سوراخ های ایجاد شده در آن حدود ۲۵% از حجم آجر کم شده باشد .آجر لفتون از موادی مانند خاک رس ، خاک شیل و خاک نسوز تهیه می شود آجر لفتون چيست . بیشتر تولید آجر لفتون با خاک رس است زیرا قیمت آجر لفتون شیل و نسوز بسیار بیشتر از قیمت آجر لفتون رسی است.

علت وجود سوراخ در آجر لفتون چیست؟

عموماً وزن آجر ها زیاد است . بنابراین هزینه حمل آجر تا محل کارگاه ساختمانی مقدار قابل توجهی می شود . به طوری که گاهاً هزینه حمل آجر لفتون از قیمت آجر لفتون درب کارخانه بیشتر می شود آجر لفتون چيست . به منظور کاستن از وزن آجر سوراخ هایی در آن ایجاد می کنند . به علاوه با ایجاد سوراخ ها مواد اولیه کمتری برای تولید آجر لفتون مصرف می شود .

تولید آجر لفتون

در تولید آجر لفتون ، ابتدا آجر با حرارت ملایم خشک می شود ، سپس به صورت کامل پخته می شود . وجود سوراخ در آجر باعث می شود که آجر کاملاً خشک شود آجر لفتون چيست . همچنین در مرحله پخت قسمت های مرکزی آجر نیز حرارت کافی ببینند . این موضوع در مقاومت و همگنی آجر لفتون بسیار موثر است.

سوراخ در آجر لفتون

یکی دیگر از علل وجود سوراخ در آجر لفتون این است که ، زمانی که آجر بر روی ملات نرم فشرده می شود. ملات اندکی به داخل سوراخ ها نفوذ کرده و شکل آن ها را به خود می گیرد. این امر موجب چسبندگی بیشتر ملات و آجر می شود آجر لفتون چيست . همچنین مقاومت آجر در برابر جا به جایی در اثر نیرو های جانبی وارد بر آن افزایش می یابد.

انواع آجر لفتون

آجر لفتون در انواع و رنگ های مختلف و همچنین سایز های مختلفی تولید و روانه بازار می شود که به آنها در پایین اشاره شده است:

  • آجر لفتون با قالب کوچک (۵*۲۱*۱۰)
  • آجر لفتون با قالب بزرگ (۷*۲۱*۱۰)
  • آجر لفتون عراقی
  • آجر لفتون سه طرف نما
  • آجر لفتون چهار طرف نما

کاربرد آجر لفتون

کاربرد اصلی آجر لفتون برای دیوار چینی و سقف و سوله است آجر لفتون چيست . از آجر لفتون بیشتر برای دیوارهایی که باید وزنی را تحمل کرده یا فشار بر آن است استفاده می کنند. این اجر معمولا به صورت پازلی چیده شده تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر گردد.

مراحل تولید آجر لفتون

برای تهیه آجر های سفال تیغه‌ای یا آجر لفتون ده سوراخ و آجرهای سه گل و آجر لفتون دو قلو و سفال سقفی رسی اول خاک از معادن شناسایی‌ شده که خاک مرغوب و بدون آهک و ناخالصی‌هایی که برای تولید آجر مناسب نیست آجر لفتون چيست را به‌ وسیله کامیون بارگیری و به محل کارخانه تولید آجر که این کارخانه به دو صورت اتوماتیک و یا تمام‌ اتوماتیک میباشد، میبرند.

عدم انتقال حرارتی

آجر لفتون چيست آجر ساختمانی باید در مقابل انتقال گرما وسرما عایق باشد که برای افزایش این خاصیت از طریق افزایش مواد آلی و سوختن آن در کوره و ایجاد تخلخل غیر موثر عمل می گردد.

تخلخل و نفوذ پذیری کم

هر چه میزان نفوذ پذیری و تخلخل موثر در آجر بیشتر باشد، موجب میشود که آجر آب بیشتری را جذب کرده و در سرما یخ ببندد که در اثر افزایش حجم و اعمال فشار، عمل ترکیدگی و درز و شکاف صورت میگیرد و نیز باعث انتقال سولفات ها به صورت محلول به سطح آجر می گردد آجر لفتون چيست . در واقع این خصوصیات باعث میشود که آجر صدای بم یا مرگ، به جای صدای زنگ بدهد، یا خوب نپخته و یا درز و شکاف زیاد داشته باشد.

مقاومت مناسب در برابر خراش، سایش و انحلال

این خواص میزان مقاومت آجر را در مقابل عوامل شیمیایی و مکانیکی نشان میدهند و با آزمایش های مربوط به خراش روی آجر توسط ابزار مختلف، آزمایش لوس آنجلس برای سنجش آجر لفتون چيست میزان سایش آجر و انحلال شیمیایی در برابر اسید های مختلف ضعیف و آب های اسیدی بررسی و سنجیده میشوند.

مقاومت خمشی مناسب

مقاومت خمشی آجر بستگی به مقاومت فشاری آن دارد، مقاومت خمشی آجر را با قرار دادن آن روی دو تکیه گاه به فاصله ۱۸ سانتی متر و وارد کردن بار در مرکز آن اندازه گیری می کنند آجر لفتون چيست . ضریب گسیختگی آجر بین ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

مقاومت فشاری مناسب

مقاومت فشاری مناسب برای آجر معمولی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و برای آجر های مرغوب ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

نداشتن ناخالصی های زیاد

آجر باید ناخالصی های آهن و مواد کمک ذوب و نیز قلوه های آهکی در حد معقول و مجاز داشته باشد و میزان ناخالصی ها با کیفیت آجر نسبت معکوس دارد و قلوه های آهکی نیز موجب ایجاد آهک زنده و سپس آهک آبدیده و افزایش حجم و درزو و ترک می گردند.

نداشتن تاب، فرو رفتگی و برآمدگی

آجر لفتون چيست این حالات میتواند در اثر عواملی نظیر وجود رس بیش از حد معمول، شوک های حرارتی درون کوره و روش خشک شدن نامناسب و وجود قلوه های آهکی و غیره باشد.

وزن مخصوص

وزن مخصوص آجر های معمولی ۱۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب و برای آجر های مرغوب ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

مقاومت دیوار آجری در برابر آتش سوزی

توانایی مصالح جهت مقاومت در برابر آتش به توانایی مقاومت در برابر انتقال حرارت بستگی دارد. ضمنا برای ساختمان های باربر، ضروری است که مواد و مصالح موجود پس از اینکه در معرض حرارت ناشی از آتش سوزی قرار گرفتند بتوانند به تحمل بارهای وارده ادامه دهند آجر لفتون چيست .برای دیوار ها و کف و تیغه بندی ها میزان سرعت آتش سوزی بر حسب ساعت داده میشود که این مساله بر اساس آزمایش های استاندارد آتش سوزی می باشد.

دارا بودن شکل منظم

یک آجر لفتون سالم باید شکل هندسی منظم با سطوح صاف و گوشه های تیز داشته باشد در غیر این صورت نشان دهنده ضعف مکانیکی و احتمالا شیمیایی آن است.

انتقال صدا

توانایی یک دیوار یا کف آجری جهت مقاومت در عبور صدا از یک طرف به سمت دیگر امر بسیار مهمی در انتخاب مصالح دیوار به شمار میرودآجر لفتون چيست.

بر اساس استاندارد ها آجر های مصرفی در نما

  • آجر های مصرفی در نما نباید دچار ترک خوردگی، شوره زدگی و … باشد.
  • لبه های آجر باید قائم و مستقیم و سطحشان صاف باشد.
  • در آجر های سوراخ دار باید سوراخ ها بر روی سطح بزرگ آجر به طور یکنواخت توزیع شده باشند.
  • آجر ها باید در برابر یخبندان مقاوم باشند.
  • پیچیدگی، انحنا و فرورفتگی در سطح آجر حداکثر ۴ میلی متر و در سطح متوسط آن تا ۵ میلی متر مجاز است.
  • آجر باید به طور کامل پخته و سفت باشد.
  • نما باید با سطح زیر کار اتصال کافی و مناسب داشته باشد تا هنگام بروز زلزله خطر جدا شدن و فرو ریختن آن وجود نداشته باشد.
  • نما باید قابلیت تحمل شرایط اقلیمی خاص را داشته باشد و تا حد امکان از مصالح سبک وزن استفاده شود.
  • از اجرای نماهای مجزا قبل از تکمیل سطح زیر کار پرهیز شود.

آجر چینی در نما

یکی از مسائلی که در نماسازی آجری مورد بحث قرار میگیرد نوع چیدمان آجر ها و دید بصری است که ایجاد می کند. از مهمترین انواع آجر چینی ها که از گذشته تاکنون بسیار رواج داشته است و بیشتر در ساختمان های سنتی دیده میشود، میتوان خون چینی، آجر لفتون چيست آجر مهری، رگ چینی، گل اندازی، گره سازی، آجر کاری رنگی و گره سازی و آجر کاری خفته را نام برد.

وزن آجر لفتون

همانگونه که بیان کردیم آجر لفتون را در دو قالب سایز کوچک و بزرگ می سازند. لفتون های کوچک ۵ سانتی متری هر کدام دارای وزن ۷۵۰ گرم می باشد که در بستلفتون های قالب بزرگه های ۱۴ تا ۱۶ عددی به بازار عرضه می شود آجر لفتون چيست . لفتون های قالب کوچک ۵.۵ سانتی همچنین هر کدام دارای وزن ۸۰۰ تا ۸۲۰ گرم می باشد.

لفتون های قالب بزرگ

لفتون های قالب بزرگ ۵ سانتی هر کدام وزنی برابر با ۸۸۰ تا ۹۱۰ گرم دارد که به دو صورت فله و بسته بندی به بازار عرضه می شود. انواع بسته بندی های آن در بسته های ۱۴ تا ۱۶ عددی در بازار موجود است آجر لفتون چيست . لفتون قالب بزرگ ۵.۵ سانتی اما هر کدام دارای ۱۰۲۰ تا ۱۲۵۰ گرم وزن می باشد. این محصول را به صورت فله ای یا پالت شده و یا بسته بندی به بازار عرضه می کنند.

آجر لفتون قرمز

وجود سوراخ ها تأثیر چندانی بر ارزش سازه ای آن ها ندارد . به علاوه نقش آجر دیگر شبیه سده های پیش نیست که از آن ها در پی ساختمان و دیوارهای باربر به عنوان اجزای سازه ای اصلی استفاده شود . نقش سازه ای ساختمان دهه هاست بر عهده اسکلت بتنی یا فلزی ساختمان است . آجر در بیشتر ساختمان های امروزی نقش پوسته و جدا کننده را ایفا می کند آجر لفتون چيست . بنا بر این مقاومت آجر موضوع چندان تأثیر گذاری در ساختمان های امروزی نیست . یک از دلایل رواج یافتن آجر سفال نیز همین موضوع است .

قيمت آجر لفتون قرمز

در تولید آجر لفتون ، ابتدا آجر با حرارت ملایم خشک می شود ، سپس به صورت کامل پخته می شود . وجود سوراخ در آجر باعث می شود که آجر کاملاً خشک شود . همچنین در مرحله پخت قسمت های مرکزی آجر نیز حرارت کافی ببینند آجر لفتون چيست . این موضوع در مقاومت و همگنی آجر لفتون بسیار موثر است . وجود سوراخ ها و به سبب آن ها پخت یکدست آجر از ایجاد ترک در داخل آجر لفتون جلوگیری می کند.

ليست قيمت آجر ده سوراخ

یکی دیگر از علل وجود سوراخ در آجر لفتون این است که ، زمانی که آجر بر روی ملات نرم فشرده می شود. ملات اندکی به داخل سوراخ ها نفوذ کرده و شکل آن ها را به خود می گیرد. این امر موجب چسبندگی بیشتر ملات و آجر می شود آجر لفتون چيست . همچنین مقاومت آجر در برابر جا به جایی در اثر نیرو های جانبی وارد بر آن افزایش می یابد.

ليست قيمت آجر ده سوراخ
ليست قيمت آجر ده سوراخ

کاربرد آجر لفتون در صنایع آجر

همانطور که گفته شد اصلی ترین کاربرد آجر لفتون در دیوار چینی می باشد. از آجر لفتون برای دیوارهایی که می بایست فشار زیادی را تحمل کنند استفاده می شود آجر لفتون چيست . به این صورت که این آجرها را به صورت پازلی روی هم چیده می شوند تا در برابر فشار و وزن دیوار تحمل بالایی داشته باشند.

کاربرد آجرهای لفتون نیمه

آجر لفتون نیمه به دلیل ۵ سوراخه بودن آن به آجر نیمه شهرت دارد آجر لفتون چيست . به این آجرها، آجر ۵ سوراخ یا آجر آب و خاک نیز گفته می شود. آجر لفتون به دلیل استقامت و تفاوت در تهیه با آجر نما بسیاری از مهندسین را مجاب کرده است تا از آن برای نماسازی نیز استفاده کنند.

سوله سازی با آجر لفتون

برای سوله سازی بسیار مهم می باشد آجرهای استفاده شده در آن از استحکام بالایی برخوردار باشد. آجر لفتون به دلیل مقاومت بالا، سبک بودن و جذب آب بسیار پایین اش باعث شده است تا از بهترین مصالح برای سوله سازی باشد آجر لفتون چيست . از آنجایی که سوله بنایی بسیار بزرگ می باشد و مقدار زیادی مصالح برای ساخت آن استفاده می شود، وزن مصالح نیز مهم می باشد.

کاربرد آجرهای لفتون نیمه متنوع

  • استفاده در نما؛
  • استفاده در مکان هایی که کم عرض می باشند؛
  • ترمیم دیوارهای قدیمی یا دیوارهایی که از آجر لفتون کامل استفاده کرده اند.

کاربرد آجر لفتون در قالب کوچک

شناخت کاربرد آجر لفتون در قالب های کوچک و بزرگ کمک می کند تا بهترین استفاده را از آنها کرده و خریدی با کیفیت داشته باشید آجر لفتون چيست . اما از کاربردهای آجر لفتون در قالب کوچک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشت کار
  • طاق زنی
  • کاربرد فراوان در شهرهای جنوب ایران
  • دیوار چین اتاق ها
  • تراس
  • درپوش حمام و سرویس بهداشتی
  • زدن سقف به کمک تیر آهن

کاربرد آجر لفتون در قالب بزرگ

آجر لفتون در قالب های بزرگ و کوچکی تولید می شود آجر لفتون چيست . کاربرد آجر لفتون در قالب بزرگ یا کوچک آن تفاوت هایی دارد که می توان برای آجر لفتون در قالب بزرگ موارد زیر را ذکر کرد:

  • طاق زنی در شهرهایی همچون تهران، کرج و شمال کشور
  • منهول فاضلاب
  • راه پله ها
  • سوله سازی
  • نما
  • دیوار چینی محوطه
  • حصار باغ ها و ویلاها
  • و…

اجربهمنی

اجر لفتون یا همان بهمنی، زبره، ده سوراخ یکی از اجرهای متداول در زمینه ساخت و ساز می باشد؛ این اجر در دو رنگ قرمز و زرد از خاک رس تولید می شود. داشتن سوراخ باعث کاهش وزن و افزایش عایق بندی می شود آجر لفتون چيست . سایزبزرگ در دیوارچینی محوطه ها، حصار باغ ها، ویلاها سوله ها و حیاط منازل به کار می رود و سایز کوچک در چیدن دیوار اتاق ها، تراس ها و زدن سقف در اسکلت های اهنی و دیوارهای حمال کاربرد دارد.

بهترین خاک رس برای پخت آجر

بهترین خاک در اصفهان یافت می شود آجر لفتون چيست . خاک رس منطقه اصفهان هیچ ناخالصی ندارد و بسیار مناسب آجر می‌باشد. آجر اصفهان از اعتبار ویژه ای در این زمینه برخورد دار است.

آجر لفتون

آجر لفتون یکی از انواع آجرهایی است که در ساختمان سازی کاربرد دارد آجر لفتون چيست . لفتون، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان است. این نوع آجر برای نخستین بار در روستای لفتون تولید شد و نام آن از زادگاهش گرفته شده است. اما امروزه در شهرهای مختلف استان آجر اصفهان و استان‌هایی مثل یزد تولید می‌شود.

محاسبه ی تعداد بلوک مورد نیاز

در ابتدا توصیه می شود در صورت عدم تجربه خرید قبلی با کارشناسان آجر بانک جهت مشاوره تماس بگیرید. اما روش محاسبه ی تعداد مورد نیاز بلوک برای هر متر مربع از دیوار به این شکل است : آجر لفتون چيست به عنوان مثال شما قصد خرید آجر لفتون با ابعاد 21.5*5.5*10 را دارید . از انجا که ضخامت 10 سانتی متری این آجر در سطح مورد نظر ما تاثیری ندارد پس تنها ارتفاع و طول آجر را مورد محاسبه قرار می دهیم

مزایای استفاده از آجر لفتون

در گذشته ی های ن چندان دور از آجر های گری برای دیوار کشی و ساخت خانه ها استفاده می شد. این دیوار ها برای ساختمان باید هم نقش سازه ای ایفا می کردنند . همچنین برای تیغه کشی و جدا سازی فضاهای داخلی از انها استفاده می شد آجر لفتون چيست . با پیشرفت صنعت ساختمان سازی و به روی کار آمدن اسکلت های بتنی و فولادی این اسکلت ها تقریبا مقاومت کل ساختمان را بر عهده دارند .

وزن پایین

در ساختمان های با ارتفاع زیاد وزن ساختمان از ملاک های مهم برای مهندسان می باشد آجر لفتون چيست . آجر های لفتون با وزن پایین از راه حل های مفید این مشکل هستند

ضد حریق

توانایی مصالح جهت مقاومت در برابر آتش به توانایی مقاومت در برابر انتقال حرارت بستگی دارد آجر لفتون چيست . ضمنا برای ساختمان های باربر، ضروری است که مواد و مصالح موجود پس از اینکه در معرض حرارت ناشی از آتش سوزی قرار گرفتند بتوانند به تحمل بارهای وارده ادامه دهند که این سفال ها دارای این قابلیت هستند

مقاومت بالا

بدلیل نفوذ ملات به داخل حفره ها و چسبندگی زیاد به خاطر وجود این حفره ها مقاومت دیوار در برابر زلزله افزایش خواهد داشت

عایق صوتی

فضای خالی بین دو دواره ی بلوک نقش عایق صوتی را در برابر سر و صدای محیط بازی می کند

ابعاد متنوع

کارفرما با توجه به ضخامت دیوار و نبشی مورد نظر می تواند به راحتی بلوک مورد نظر خود را پیدا کند آجر لفتون چيست . از مزایای دیگر می توان به انتخاب بلوک های کم ضخامت در فضای داخل و ضخامت زیاد در دیوار های بیرونی اشاره کرد.

تیغه کشی

به طور کلی می توان گفت کاربرد اصلی این آجر برای دیوار چینی ، تیغه کشی ، سقف و سوله است. این اجر در دیوار های حایل و غیر حایل کاربرد دارد . (بعد از مراحل ایجاد دیوار و بند کشی نیازی به ایجاد نمای مجدد نمی باشد)آجر لفتون چيست . آجر لفتون های قالب کوچک به رنگ زرد تولید و در طاق زنی، منهول فاضلاب و پشت کار از آن استفاده می شود.

آجر لفتون (سوراخ دار) چیست؟

آجر سوراخ دار به دلیل وجود سوراخ های روی آن وزن کمتری نسبت به سایر آجرها دارد. بنابراین از این آجر در دیوارهایی که باید وزنی تحمل کند یا فشاربر آن می شود مورد استفاده قرار می گیرد. آجر لفتون چيست چینش این آجرها در ساخت و ساز به صورت پازلی است تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر شود.

آجر لفتون (سوراخ دار) چیست؟
آجر لفتون (سوراخ دار) چیست؟

فرمول محاسبه تعداد آجر سوراخ دار

تعداد آجر مورد نیاز در ۱ متر مربع= ۱۰۰/(مقدار ضخامت یک بند + طول آجر)
تعداد آجر مورد نیاز در ۱ متر ارتفاع = ۱۰۰/(مقدار ضخامت یک بند + ارتفاع آجر)
تعداد آجر مورد نیاز برای ۱ متر مربع دیوار = تعداد آجر مورد نیاز ۱ متر طول + تعداد آجر مورد نیاز ۱ متر ارتفاع

محاسبه وجود دارد که از دیوار ۱۰ سانتی متر به عنوان پایه محاسبات

• تعداد آجر دیوار ۲۰ سانتی متر: این تعداد ۲ برابر دیوار ۱۰ سانتی متری است.
• تعداد آجر دیوار ۳۵ سانتی متر: این تعداد ۳.۵ برابر دیوار ۱۰ سانتی متری است.

تعداد آجر لفتون مورد نیاز برای دیوار ۱۰ سانتی متر

• تعداد آجر ۵ سانتی برای دیوار با ضخامت ۱۰ سانتی متر : ۷۴ عدد
• تعداد آجر ۱۰ سانتی برای دیوار با ضخامت ۱۰ سانتی متر: ۴۱ عدد
تعداد آجر لفتون برای دیوارهای ۲۰ و ۳۵ سانتی متر

کلیات مربوط به آجر سوراخ دار

آجر سوراخ دار به رنگ های زرد، قرمز، قهوه ای و گلبهی در بازار به فروش می رسد؛ رنگ زرد و قرمزبه دلیل قیمت مناسبی که دارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. آجر لفتون چيست کاربرد آن در اندازه های بزرگ در دیوار چینی محوطه ها، اطراف باغ ها و ویلاها، سوله ها، و حیاط ساختمان است.

جمع بندی

آجر سوراخ دار از جمله پرکاربردترین نوع آجرها در کشور است. همان طور که در این مقاله بیان کردیم آجر لفتون نوعی از آجر های سوراخ دار است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. آجر لفتون چيست آجر سوراخ دار به این خاطر به این نام شناخته می شود که منشا آن در روستایی در اصفهان به همین نام است. آجر لفتون امروه در شهر های دیگر نیز ساخته می شود.

mweb_ahan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *