آجر نما سنتی

آجر نما سنتی

آجر نما سنتی

آجر نما سنتی (Traditional Brick) که در بازار به نام های آجر خشتی، آجر قدیمی و آجر ختایی نیز شناخته می شود، یکی از پر مصرف ترین مصالح ساختمانی از گذشته تا به حال است.

آجر نما سنتی

از رایج ترین تولیدات کارخانه آجر نما سنتی ، آجرهای پلاک، کامل، نیمه و همچنین آجر فرش سنتی می باشد.
آجر نما سنتی کف معمولاً در رنگ های قرمز، قرمز اخرا، زرد، پوست پیازی، ابلق و قهوه ای سوخته تولید می شوند.

آجر نما سنتی
آجر نما سنتی

عوامل تعیین کننده قیمت آجر نما سنتی

کارخانه جات آجر نما سنتی اصفهان، تهران، قم، گناباد، مشهد و… عوامل مختلفی را در تعیین قیمت این مصالح در نظر می گیرند که عبارتند از:

  1. هزینه سوخت کوره آجرپزی؛
  2. متراژ بنا؛
  3. ابعاد و رنگ؛
  4. فاصله محل پروژه تا محل کارخانه (هزینه حمل بار)؛
  5. و…

آجر قزاقی طرح سنتی

آجر های قزاقی از گذشته های قدیم و ایران باستان طرفداران زیادی داشته است; امروزه با گذشت زمان های طولانی هنوز این آجر ها مورد استفاده قرار می گیرند چه به صورت کامل (دیوار چینی و نما) و چه به صورت نیمه (نما) کاربرد دارند.

آجر نما

آجر قزاقی کامل و نیمه تفاوت هایی دارند که فرق اصلی آن ها در سایز آن می باشد، آجر های کامل برای دیوار چینی مورد استفاده قرار میگیرند و آجر نیمه مخصوص نما و ظاهر کار می باشد.

نورپردازی در آجر قزاقی طرح قدیمی

نورپردازی زیبایی بیشتری به نمای ساختمان می دهد، هدف اصلی از نورپردازی آجر نما ایجاد زیبایی بیشتر می باشد، نورپردازی در دکوراسیون میتواند زیبایی خیره کننده ای را در شب به آجر نما بدهد.

آجر قزاقی نمایی سنتی

آجر قزاقی نمایی سنتی را به ارمغان می آورد، حس شیرین خانه های قدیمی مخصوصا خانه های مادربزرگ ها، آن حیاط های زیبا و خاطره انگیز همواره مورد استقبال همگان بوده و هست، آجر نما سنتی میتواند یکی از اصلی ترین متریال ها برای به خاطر آورد آن حس و حال های قدیمی باشد.

قيمت هر تن آجر

آجر نما سنتی دارای سه رنگ می باشند . آجر نما سنتی با توجه به رنگ آن در بسته بندی های جداگانه عرضه می گردد.در هر بسته رنگ آجرها یکسان می باشد .شما می توانید هر رنگ یا کد را بصوت تکی و مجزا و یا برای دستیابی به تنوع بیشتر هر کد و رنگ را به دلخواه بصورت ترکیبی با کد و رنگهای دیگر آجرهای سنتی بکار ببرید.

وزن کم محصولات :

به دلیل وزن کم آجرهای سنتی و سهولت کاربا این محصولات ، هزینه و زمان اجرا کاهش مییابد و حمل و نقل آسان میگردد. سبکی این محصولات نقش مؤثری در کاهش وزن ساختمان دارند.

لیست قیمت آجر قزاقی اصفهان

امروزه هیاهوی سبک زندگی مدرن و ماشینی قرن بیست و یکم سبب شده تا ایجاد تنوع در سبک و طراحی نمای ساختمان ها بیشتر احساس شود، به گونه ای که طراحان و معماران را به سمت و سوی استفاده از نماهای سنتی در ساختمان سازی سوق داده است.

سبک سنتی

شاید شما هم یکی از آن افرادی باشید که بخواهید از سبک سنتی در طراحی داخلی و یا خارجی نمای ساختمان، ویلا، رستوران، محل کار و… بهره ببرید. از همین رو بر آن شدیم تا در این مقاله به معرفی محصولی بپردازیم تا ضمن پرداخت هزینه ای کم بتوانید نمایی شیک برای ساختمان خود اجرا نمائید.

استفاده از آجر به عنوان مصالح ساختمانی کاربردی دلایلی دارد که عبارتند از:

1- سهولت استفاده: آجرها را می توان به راحتی و به سرعت توسط یک آجرچین مناسب روی دیوار نصب کرد.
2- آجرها از زیبایی منطبق بر طبیعت انسان برخوردار هستند و با معماری جاری تطابق دارند.

3- هزینه

آجر بسیار مقرون به صرفه تر از مصالح روکار دیگر است.

4- عایق صوتی

آجر به مثابه یک مانع یا دیوار صوتی عمل کرده و در برابر امواج صوتی، مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

5- عایق حرارتی

آجر می تواند در سیستم گرمایی ساختمان نقش داشته باشد. گرما یا سرمای اندکی وارد ساختمان های آجری عایق می شود، بدین ترتیب گرم شدن و سرد شدن ساختمان بیشتر زمان می برد و این نیاز کلی به سیستم گرمایش و سرمایش را کاهش می دهد.

6- ماندگاری بالا

دوام آجر بالغ بر صد و پنجاه سال است و طی این مدت یا نیاز به هیچگونه تعمیراتی ندارد و یا به تعمیرات کمی نیاز دارد.

7- مطابق با معماری اصیل ایرانی اسلامی

آجرها که در انواع سایز و بافت موجود هستند، به عنوان یک گزینه مناسب در معماری ایرانی اسلامی محسوب می گردند.

نمای داخلی

آجر نما سنتی یکی از انواع آجر است که علاوه بر بازسازی سازه های قدیمی ، در نمای داخلی و خارجی ساختمان های جدید، کف سازی ، سفت کاری و همچنین در ساخت مکان های مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد. می توان گفت یکی از معروف ترین بناهای قدیمی ساخته شده با آجر نما سنتی سی و سه پل اصفهان می باشد.

آجر سنتی کف

از آجر سنتی کف در ساخت پیاده روها، پوشش کف آلاچیق ها، کف رستوران های سنتی و حیاط خانه ها و … استفاده می شود. شاید بتوان گفت که بهترین نوع آجر نما سنتی مورد استفاده در کف سازی ، آجر قزاقی است که دارای استحکام بالایی می باشد. در گذشته آجرهای قزاقی مورد استفاده در ساخت سربازخانه ها دارای ابعاد ۵×۱۰×۲۰ بود، اما امروزه این آجرها در ابعاد مختلفی ساخته می شوند.

قيمت هر تن آجر فشاري

آجر نما سنتی به صورت دستی و با خاک رس ساخته می شوند. بدین صورت که پس مخلوط نمودن خاک رس با آب و تهیه گل، قالب زنی انجام شده و با دست فشرده می شود. در ادامه پس از خشک شدن خشت ها آنها را در حرارت بالای کوره می پزند. این نوع اجر می توان بر اساس کاربرد به دسته های مختلفی همچون آجر سنتی کف ، آجرنما سنتی و همین طور اجر سنتی استفاده شده در ساخت دیوار تقسیم بندی نمود.

آجر سنتی لعابدار

آجر لعابدار که به آن آجر لعابی یا آجر لعابدار گفته می شود نوعی آجر نما سنتی است که همین طور که از نام آن بر می آید روی آن یک لایه لعاب اجرا شده است. لعاب کار شده بر روی آن علاوه بر دو چندان نمودن زیبایی این نوع آجر ، موجب عدم نفوذ آب به درون آن و مقاومت در برابر سرما و گرما می گردد.

آجر سنتی

استفاده از نمای آجری سنتی در ساختمان های مدرن موجب تلفیق دو طرح سنتی و مدرن شده و علاوه بر زیبایی موجب ایجاد فضایی گرم می گردد. آجرنما سنتی را می توان بر اساس روش ساخت و همچنین شکل ظاهری به پنج دسته آجر لعابدار ، رستیک ، آنتیک ، قزاقی و سه سانتی تقسیم بندی نمود که در ادامه به معرفی هر یک از آنها پرداخته شده است.

آجر سنتی
آجر سنتی

آجر سنتی رستیک

آجر رستیک یا روستیک که نام آن بر گرفته از واژه روستایی است، برخلاف بسیاری از انواع آجرها که دارای سطحی صیقلی می باشند، سطحی خشن و طبیعی دارد و از این رو باعث طبیعی تر شدن فضا شده و حال و هوایی نوستالژیک به آن می بخشد. از این نوع آجر نما سنتی می توان هم در دیوار داخلی و هم در نمای بیرونی ساختمان استفاده نمود.

فیروزه ای و لاجوردی

استفاده از این نوع آجر که دارای رنگ های خیره کننده ای می باشد از دیرباز در ایران رایج بوده است. رنگ غالب این نوع آجرنما سنتی فیروزه ای و لاجوردی می باشد اما در رنگ های دیگری همچون سبز ، زرد ، قهوه ای و کرم نیز تولید می شوند. برای ایجاد رنگ های مختلف لعاب از اکسید فلزاتی همچون قلع، سرب، آهن، کبالت، کروم و مس استفاده می شود.

آجر آنتیک

آجر آنتیک دارای خلل و فرج بر روی سطح خود بوده و در واقع سطح آن صاف و صیقلی نمی باشد. این نوع آجر نوعی الگوبرداری از آجرهای طبیعی قدیمی است و قابل استفاده در نمای بیرونی و دیوار داخلی ساختمان همچون فضای بین کابینت ها و دیوار پشت تلویزیون می باشد. آجرهای آنتیک در طرح ها و رنگ های متنوعی تولید می شوند. همچنین از مقاومت بالایی در برابر تابش نور خورشید برخوردار بوده و وزن آن نیز کم است.

رنگ آجر قزاقی سنتی

آجرهای قزاقی استحکام بالایی در برابر هوازدگی و شکنندگی داشته و دارای رنگ ثابتی نیز می باشند. به دلیل ثابت بودن رنگ آجر قزاقی سنتی ، نگهداری آن آسان و ارزان است. علاوه بر موارد ذکر شده این نوع آجر به دلیل عایق سرما و گرما بودن موجب کاهش هزینه های مصرف انرژی نیز می گردد. یکی از معایب آجر شوره زدن آن می باشد، اما آجرهای قزاقی جزو دسته آجرهای با کمترین مقدار شوره می باشند.

آجر نما قزاقی

آجر نما قزاقی یکی از پرطرفدارترین انواع مصالح در آجرکاری سنتی نمای ساختمان است که هم به منظور مرمت و بازسازی نماهای سنتی قدیمی و هم در نمای ساختمان های جدید مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع آجر به صورت طرح دار و گرد در رنگ های مختلفی همچون زرد ، گلبهی ، ابلق ، قرمز اخرائی ، آتشی ، حنایی ، پوست پیازی و … تولید می شود.

آجر سنتی سه سانتی

این نوع آجر که از قدیمی ترین انواع آجر نما محسوب می شوند با رنگ های متنوع قرمز ، زرد ، سفید ، لیمویی ، پوست پیازی و … و همچنین طرح های دندانه موشی ، لب گرد و لب قاشقی تولید می شوند. نمونه های اولیه این آجر نما سنتی در عرض سه سانتی متر و با ابعاد ۴×۲۰ ساخته می شدند. امروزه این آجرها در عرض های دیگری همچون ۳/۵ و ۴ سانتی متر نیز تولید می شوند، اما همچنان نام آجر سه سانتی بر روی آنها نهاده می شود.

قیمت آجر سنتی

قیمت آجر نما سنتی به عواملی همچون نوع، ضخامت ، کیفیت ، برند و … وابسته است. همچنین بر اساس نوع کاربرد در کف سازی ، نما و یا دیوار چینی قیمت آنها متفاوت می باشد. به طور مثال قیمت آجر قزاقی استفاده شده در کف سازی خود وابسته به طرح، ابعاد ، ضخامت ، رنگ و … است.

دیوار آجری سنتی

آجر نما سنتی که برای ساخت این نوع دیوارها استفاده می شود غالبا از نوع قزاقی و گری می باشند. آجر گری قدیمی ترین نوع آجر است که از آنجایی که در گذشته خشت زنی آن با دست انجام شده و گوشه های قالب به وسیله گل مخصوص و فشار دست کارگر پر می شد، به آن آجر فشاری دستی نیز گفته می شود. از آجر نما سنتی گری می توان در ساخت دیوار حیاط ویلا و یا ساختمان های دارای حیاط استفاده نمود.

نمای آجری سنتی

نمای آجری سنتی به اندازه انواع نماهای مدرن میان افراد مختلف به ویژه طرفداران معماری کلاسیک طرفدار دارد. با صنعتی شدن اغلب زندگی های امروزی، افراد تمایل بیشتری به معماری های کلاسیک و نوستالژیک یافته اند. در میان انواع نما های کلاسیک ، نمای آجر نما سنتی جایگاه متمایزی دارد.

قیمت نمای آجر سنتی

نوع آجر مورد استفاده در طراحی و اجرای نمای آجر نما سنتی ، سبک چیدمان و پیچیدگی معماری نمای طراحی شده نقش زیادی در تعیین قیمت تمام شده نما با آجر سنتی دارد. ممکن است سایر مصالحی که در کنار این آجر به صورت تلفیقی استفاده می شود، قیمت تمام شده نما را تحت تاثیر قرار دهد.

رگ چینی

به ایجاد طرح های مختلف با ترکیب آجرها رگ چینی گفته می شود. در اجرای نمای آجر نما سنتی با این روش، با تغییر حالت های قرار گرفتن آجر طرح های مختلف ایجاد می گردد. در ادامه برخی از طرح های معروف نمای آجری سنتی که از دیرباز در ایران اجرا می شود، معرفی گردیده است.

نما سنتی با آجر راسته

آجری که از پهلو و درازا در نما کار شود.

نمای سنتی آجری با آجر کله

آجری که سر آن به صورت افقی یا عمودی در نما قرار گرفته شود.

نما سنتی با آجر قد نما

آجری که از پهلو و درازا به طور عمودی در نما استفاده گردد.

نمای سنتی آجری با آجر لاریز

آجری که رج آجرها حالت پله‌ ای تمام می شود.

نما سنتی با آجر لابند مرتب

آجری که یک در میان، کله و راسته کار شود.

نماهای سنتی با روش نیما نیم

آجرکاری معمولی که بندکشی‌ های رگ عمودی بالا درست در وسط آجر های رگ پایین قرار می ‌گیرند.

اجرای نمای آجری سنتی

آجر از دیر باز در ساخت بنا و طراحی نما مورد استفاده معماران بوده است و با وجود گذر زمان و عرضه انواع مصالح ساختمانی مدرن برای ساخت انواع نماهای سنتی ، همچنان جایگاه خود را به عنوان مصالح ساختمانی پرکاربرد و پرطرفدار حفظ نموده است.

گل اندازی

برخی مواقع در آجرچینی رگ چین از ترکیب آجرها گل های مختلف ایجاد می شود و گاهی آجر و کاشی پیش بر با هم ترکیب می‌ شوند و کاشی مانند نگینی در نمای آجری قدیمی به چشم می آید.

آجرکاری با آجرهای تزئینی (مهری)

در این شیوه انواع آجرها با نقش ‌های مختلف برجسته، با طرحی که به صورت مهر شده روی سطح آجر نقش بسته، استفاده می گردد.

گره سازی

گره سازی با آجر چینی یکی از روش های بسیار ظریف و هنری است که با قطعه‌ های مختلف آجرهای بریده و تیشه داری شده انجام می‌ شود. اجرای نمای آجری سنتی با این روش به مهارت بسیار بالایی نیاز دارد.

فخر و مدین

در این طرح نما با آجر نما سنتی ، آجرها به صورت مشبک چیده می‌شود و به منظور ایجاد سایه روی قسمتی از پنجره و یا ارتباط بصری بین دو فضا، استفاده می گردد.

باد بزنی

در این روش از اجرای آجر نما سنتی ، نما را به مربعاتی تقسیم کرده و در هر مربع یک آجر به صورت افقی و آجر دیگر به صورت عمودی چیده می‌ شود.

هشت و گیر

در این شیوه از اجرای نمای آجری سنتی ، آجر چینی به صورت مسطح انجام نمی گردد و نماکار به صورت برجسته و فرورفته طرح ‌هایی روی نما به وجود می‌ آورد که با ایجاد سایه جلوه های مختلفی در نما ایجاد می کند.

معقلی (ترکیب کاشی و آجر)

برخی اوقات در اجرای نمای آجری سنتی ، آجر و کاشی با هم ترکیب می شوند.

آجر نما سنتی زرد رنگ، قرمز، آجرهای خشتی ساده، آجرهایی با انواع طرح های سنتی همچون ستاره ای ، گره ای ، فروهر، آجر های لاله، آجر های مشبک و آجر های رنگی سنتی لعابدار از جمله آجرهایی هستند که می توانید از آن ها برای اجرای آجر نما سنتی استفاده نمایید. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، نماهای سنتی از تنوع خوبی برخوردار هستند.

طراحی نمای آجری سنتی

طراحی نمای آجری سنتی با انواع روش های اجرا و انواع آجر نما سنتی امکان پذیر است. یک معمار و طراح نما اول باید با انواع روش های اجرای نماهای سنتی آشنا باشد و دوم شناخت کافی از انواع آجر نما سنتی داشته باشد. اگر از معمارانی هستید که قصد طراحی نمای آجری سنتی را دارید، نگران تنوع آجر سنتی نباشید.

انواع آجر سنتی (تزیینی)

  • آجر واکوب و آبمال
  • آجر پیش بر
  • آجر مهری
  • آجر تراش
  • آجرهای تزئینی قالبی و تراش
  • آجر آبساب

    انواع آجر سنتی (تزیینی)
    انواع آجر سنتی (تزیینی)

نمای آجری سنتی با استفاده از آجر های سنتی مرغوب

نمای آجری سنتی با استفاده از آجرهای سنتی اجرا می شود اما امروزه این آجرها در مقایسه با آجرهایی که در گذشته استفاده می شده اند، کیفیت مناسبی داشته و خواص مطلوبی دارند. یک معمار می تواند با اطمینان از کارایی آجر های سنتی از آنان برای طراحی نماهای زیبا استفاده نماید.

استفاده از تکنولوژی

استفاده از تکنولوژی روز پخت و کوره های مجهز، مواد اولیه مرغوب و… باعث ارتقا چشمگیر خواص این آجرها در طول زمان شده است. نوع ماده اولیه مصرفی، مدت زمان پخت، شکل آجر ، رنگ آجر می تواند با یکدیگر متفاوت باشد و بر قیمت تمام شده آن تاثیر بگذارد. استفاده از این آجرها برای طراحی نمای آجری سنتی موجب به کارگیری ترکیبی از طرح های سنتی و تکنولوژی روز می شود.

نمای آجر سنتی تلفیقی

در نمای آجری سنتی گاهی تکنیک ترکیب با کاشی کاری و گچ کاری به کار گرفته می شود. این نوع تکنیک تلفیق هم در آجر نما سنتی و هم در کتیبه های سنتی ایرانی قابل مشاهده است.

نمای آجری سه سانتی ساختمان

نمای آجر سه سانتی ساختمان که نام دیگر آن آجر پلاک است در طراحی نمای آجری سنتی بسیار کاربرد دارد. نام آجر سه سانتی ساختمان بر گرفته از نمونه های اولیه ای است که در عرض ۳ سانتی متر تولید می شده اند. امروزه ابعاد متفاوتی از نمای آجر سه سانتی ساختمان و همینطور رنگ های متنوع آن، در بازار موجود است.

نمای آجر سنتی و سبک روستیک

سبک چیدمان آجر های سنتی در طراحی نمای آجری سنتی نقش تعیین کننده ای دارد. یک معمار خلاق و حرفه ای با انتخاب سبک چیدمان، نماهای زیبایی خلق می کند. سبک روستیک یا روستایی -سنتی یک سبک معماری است که امروزه به ویژه در طراحی ویلاها، رستوران ها و هتل ها، محل های اقامت و کاروانسراها رواج زیادی یافته است.

نمای ساختمان با آجر قزاقی

آجر قزاقی یکی از قدیمی ترین انواع آجر نما سنتی است که برای اجرای نماهای سنتی از آن استفاده می شده است. آجر قزاقی معمولا با روش دستی و سنتی تولید می شود. اجرای نمای ساختمان با آجر قزاقی بیشتر برای مرمت نمای آجری قدیمی به کار گرفته می شود. این نوع آجر به صورت طرح دار و ساده در رنگ های مختلفی تولید می شود.

نمای آجری سنتی در معماری داخلی

یکی از اصلی ترین کاربردهای نمای آجری سنتی در معماری داخلی است. از این نوع آجر نما در تزیین داخلی بسیاری از ساختمان ها استفاده می شود. استفاده از نما سنتی آجر برای طراحی داخلی و تزیین رستوران ها، بناهای مسکونی و تمامی ساختمان هایی که صاحبان آن ها علاقه به معماری کلاسیک دارند، بسیار رایج است.

کاربری های نمای آجر سنتی

استفاده از نمای آجری سنتی در معماری رستوران های سنتی، خانه های ویلایی، مساجد و اماکن مذهبی، بازسازی ساختمان های تاریخی، ساختمان هایی در بافت قدیمی شهرها، ساختمان های مسکونی، طراحی فضاهای باز و حیاط ها، برخی ادارات و… رواج بسیار زیادی دارد.

نحوه تولید آجر سنتی

همانطور که اشاره شد آجر نما سنتی به صورت دستی و با خاک رس تولید می شود و روش ساخت آن ها بدین گونه است که ابتدا خاک رس را با آب مخلوط می کنند و گل بدست می آید . بعد از تهیه گل قالب زنی نموده و با دست فشار می دهند . سپس به خشت ها اجازه داده می شود تا خشک شوند و بعد از آن در داخل کوره قرار داده و در حرارت بالای کوره می پزند . پس از پایان کار آجر ها را با توجه به نوع کاربرد به دسته های مختلفی همچون آجر سنتی کف ، آجر نما سنتی و آجر نما سنتی برای ساخت دیوار تقسیم بندی می کنند .

انواع آجر سنتی

آجر نما سنتی در ساختمان های مدرن و امروزی نیز به کار برده می شود و تلفیق دو طرح سنتی و مدرن موجب می شود تا فضایی گرم خلق شود .

آجر نما سنتی با توجه به روش ساخت و شکل ظاهری

  1. آجر لعابی
  2. آجر نما سنتی قزاقی (دست ساز)
  3. آجر نما سنتی ماشینی
  4. آجر رستیک
  5. آجر آنتیک
  6. آجر سه سانتی

آجر رستیک نسوز

آجر رستیک نسوز یا روستیک نوع دیگری از آجرهای سنتی می باشد که نام آن از واژه روستایی گرفته شده و استفاده از آن در بناها با توجه به سطح خشن و طبیعی که دارد موجب طبیعی تر شدن فضا می شود و حس و حال نوستالژیک در محیط ایجاد می کند .

mweb_ahan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *