آجر بهمني قرمز

آجر بهمني قرمز

آجر بهمني قرمز

آجر بهمني قرمز آجر یکی از پر مصرف ترین و کاربردی ترین مصالح ساختمانی است که از دیوار چینی تا قالب بندی پی و حتی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این مصالح به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که یکی از پر کاربردترین آنها آجر سوراخ دار است.

آجر بهمني قرمز

آجر ماشینی سوراخدار یا آجر بهمنی به آجری گفته می شود که دارای هشت یا ده سوراخ در بزرگ ترین سطح خود می باشد. آجر بهمني قرمز البته برخی از انواع آجر سوراخدار به صورت سه سوراخ نیز تولید می گردند که با همین نام شناخته می شوند.

آجر بهمني قرمز
آجر بهمني قرمز

آجر بهمنی

در ساخت آجر بهمنی از خاک رس، خاک شیل و خاک نسوز استفاده می شود که خاک رس نسبت به دو خاک دیگر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا در صورت استفاده بیشتر از خاک شیل و یا نسوز در ساخت آن، آجر سوراخ دار قیمت بیشتری خواهد داشت. آجر بهمني قرمز آجر بهمنی از قدیمی ترین انواع آجر مورد استفاده در ساخت و ساز می باشد.

قیمت آجر بهمنی

قیمت آجر بهمنی به مواد اولیه ، کیفیت ساخت ، برند سازنده ، ابعاد و … بستگی دارد. آجر بهمنی با کیفیت های مختلفی به بازار عرضه می شود. آجر بهمني قرمز با توجه به نحوه پخت و چینش در کوره و همین طور درصد اکسید فلزات موجود در ساختار آن، رنگ آجر بهمنی متفاوت خواهد بود.

قیمت آجر ماشینی

قیمت آجر ماشینی سوراخ دار با توجه به کیفیت مواد اولیه ، کیفیت ساخت ، برند سازنده ، ابعاد و … متفاوت می باشد. آجر بهمني قرمز آجر سوراخ دار در کیفیت های مختلفی تولید می شود. با افزایش کیفیت، قیمت آجر سوراخ دار افزایش می یابد. به طور معمول آجرهای با ابعاد کوچکتر، قیمت کمتری دارند.

قیمت آجر لفتون

با افزایش کیفیت، قیمت آجر لفتون نیز افزایش می یابد. به طور معمول آجرهای با ابعاد کوچکتر، قیمت کمتری دارند. آجر بهمني قرمز همچنین قیمت آجر سوراخدار فله ای با بسته بندی شده متفاوت است. قیمت آجر ماشینی سوراخدار بسته بندی شده بیشتر از فله است.

خرید آجر سوراخ دار

برای خرید آجر سوراخ دار ، باید محل کاربرد آن مشخص شود. تعیین حجم، تعداد و ابعاد آجر سفال سوراخ دار می باشد. آجر بهمني قرمز در صورتی که به حجم بالایی آجر نیاز باشد، بهتر است که خرید آجر سوراخدار به صورت فله ای انجام شود تا مقرون به صرفه باشد. نوع آجر ماشینی سوراخ دار نیز باید مشخص گردد.

قيمت آجر قرمز

هنگام خرید آجر بهمنی باید به عوامل موثر بر قیمت آجر بهمنی ، توجه داشت. آجر بهمني قرمز قیمت آجر بهمنی قرمز با اجر بهمنی زرد و گلبهی متفاوت است. معمولا قیمت آجر بهمنی قرمز بیشتر از انواع دیگر می باشد. این آجرها با استفاده از خاک رس، شیل و … تولید می شوند که غالبا قیمت آجر بهمنی تولید شده با خاک رس کمتر است.

قيمت به روز آجر 10 سوراخ

میزان عرضه و تقاضا نیز تعیین کننده قیمت آجر بهمنی است. آجر بهمني قرمز در مواقعی از سال که میزان تقاضا از میزان عرضه کالا پیشی می گیرد، قیمت آجر بهمنی افزایش می یابد. با توجه به عوامل موثر ذکر شده، آجر سوراخ دار قیمت متفاوتی دارد. در حال حاضر آجر لفتون با قیمت حدود ۴۳۰ تومان تا حدود ۲۵۵۰ تومان (هر عدد) در بازار به فروش می رسد.

آجر بهمني قرمز

در خرید آجر سوراخ دار باید دقت نمود که سوراخ ها به صورت کاملا عمودی باشند. عمودی بودن سوراخ ها یکی از نشانه های کیفیت تولید این محصول است. این آجرها غالبا به صورت ۸ یا ۱۰ سوراخ تولید شده و به فروش می رسند. لازم به ذکر است که سطح مقطع مجموع سوراخ ها نباید از ۲۵ درصد سطح بزرگتر آجر بیشتر باشد.

آجر لفتون قالب کوچک و بزرگ

بر اساس ابعاد، آجر لفتون به انواع آجر لفتون قالب کوچک و آجر لفتون قالب بزرگ دسته بندی می شود که تفاوت این دو نوع در ابعاد آنها و در نتیجه در حجم و وزن آنها می باشد. آجر سوراخ دار قالب کوچک ، نسبت به نوع قالب بزرگ دارای ابعاد کوچکتری است.

آجر سوراخ دار دوقلو

از انواع دیگر آجر سوراخ دار ، آجر دوقلو می باشد. دلیل این نامگذاری، به ابعاد آجر دوقلو باز می گردد که برابر با ابعاد دو آجر لفتون قالب کوچک قرار گرفته بر روی هم، است. از جمله مزیت های استفاده از آجر لفتون دوقلو در دیوارچینی، نیاز کمتر به ملات می باشد. همچنین ابعاد بزرگتر آن سبب افزایش سرعت دیوارچینی می گردد.

آجر بهمنی ده سوراخه

آجر سوراخ دار بهمنی هم به صورت فله ای و هم به صورت بسته بندی با پالت شده به فروش می رسد. تعداد آجر در هر بسته وابسته به ابعاد آجر است. این بسته ها غالبا به صورت ۱۰ تایی، ۱۲ تایی، ۱۴ تایی و ۱۶ تایی می باشند. آجر بهمني قرمز فروش آجر بهمنی در ایران تنها در یک نوع انجام می شود.

آجر بهمنی کلاس A

اما در کشورهای اروپایی در دو کلاس A و B به فروش می رسند که آجر بهمنی کلاس A دارای مقاومت فشاری بیشتر و جذب آب کمتری نسبت به نوع B است. اجر بهمنی با کیفیت دارای سطحی صاف بوده و به شکل مکعب مستطیل است. آجر بهمني قرمز از انواع آجر بهمنی قرمز در ساخت دیوارهای باربر مورد استفاده قرار می گیرند.

دیوارچینی

از اجر بهمنی برای حصارکشی باغ و ویلا، دیوارچینی محوطه، سوله، تراس و حیاط منازل استفاده می شود. همچنین می توان در ساخت منهول فاضلاب و همین طور زدن سقف به کمک تیرآهن از آن استفاده کرد. آجر بهمني قرمز استفاده در نمای ساختمان از دیگر کاربردهای آجر سوراخ دار بهمنی است.

آجر لفتون نیمه

آجر سوراخ دار نیمه دارای ۵ سوراخ بوده و ابعادی برابر با نصف آجر ۱۰ سوراخ دارد. به آجر لفتون نیمه، آجر ۵ سوراخ نیز گفته می شود. آجر بهمني قرمز کاربرد آجر بهمنی نیمه در آجرچینی هایی با عرض کم می باشد.

ابعاد و رنگ آجر سوراخ دار

آجرهای ماشینی دارای ابعاد مختلفی می باشند که غالبا پرکاربردترین آن ۵/۵×۱۰×۲۱/۵ سانتی متر می باشد. از سایر ابعاد آن می توان به ۵/۵×۱۱×۲۲، ۵×۱۰×۲۱/۵، ۴×۱۰×۲۱/۵ و ۷×۱۱×۲۳ سانتی متر اشاره نمود. آجر بهمني قرمز همچنین آجر سوراخ دار در رنگ های متفاوتی تولید می شود.

آجر سوراخ دار سبک و سنگین

همان طور که مشخص است، تفاوت این دو در وزن آنها بوده و آجر سوراخدار سبک ، وزن کمتری نسبت به نوع سنگین دارد. آجر بهمني قرمز کاهش وزن آجر با کاهش ابعاد آن و یا افزایش قطر سوراخ ها (بدون کاهش مقاومت آن) امکان پذیر است که عامل دوم موثرتر می باشد.

ساخت آجر سوراخ دار به روش گل نرم

در روش گل نرم برای ساخت آجر ماشینی ، خاک رس را در گودال هایی مخصوص با آب مخلوط کرده و به مدت ۲۴ ساعت می خیسانند. عمق این گودال ها ۲ متر و قطر آن ها حدود ۲/۵ تا ۳/۵ متر می باشد. آجر بهمني قرمز پس از گذشت ۲۴ ساعت، گل رس را برای قالب گیری به دستگاه منتقل می کنند.

روش ساخت آجر ماشینی

برای ساخت آجر ماشینی سه روش گل نرم ، گل سفت و گل خشک وجود دارد که در ایران غالبا از روش گل نرم استفاده می شود. تفاوت عمده دو روش اول در مقدار آب اضافه شده به خاک رس می باشد. آجر بهمني قرمز در روش گل نرم ، در ابتدا خاک رس را خیسانده و سپس اقدام به قالب زدن خشت ها می نمایند.

آجر لفتون قيمت

پس از آن خشت های قالب زده شده را خشک نموده و در نهایت در کوره های مخصوص می پزند. در روش رس خشک که مدرن ترین روش ساخت این نوع آجر می باشد، رطوبت خاک رس پایین بوده و در واقع مقدار آب آن به حدی نیست که خاک به گل تبدیل شود.

ساخت آجر سوراخ دار به روش رس خشک

این روش مدرن ترین روش تولید آجر سوراخ دار ماشینی است. در این حالت مقدار رطوبت خاک رس حدود ۷ تا ۱۰ درصد است. آجر بهمني قرمز بخار دادن به خاک رس را در قالب های بخار داده شده فشرده سازی کرده و در انتها نیز خاک قالب گیری شده را به کوره منتقل می کنند.

روش گل سفت برای تولید آجر ماشینی

همان طور که پیشتر ذکر گردید، در این روش ساخت آجر سوراخ دار ماشینی ، خاک رس را با مقدار کمتری آب مخلوط می کنند. مقدار اضافه کردن آب تا حدی است که گل سفت بدست آید. آجر بهمني قرمز در ادامه عملیات قالب زنی و خشک کردن انجام می شود.

ویژگی ها و کاربردهای آجر ماشینی

همان طور که پیشتر ذکر گردید آجر ماشینی سوراخدار غالبا با هشت یا ده سوراخ تولید می شود که در ایران به آجرهای هشت یا ده سوراخه ماشینی نیز معروف می باشند. آجر بهمني قرمز سوراخ های موجود بر روی این آجرها علاوه بر کاهش وزن آجر موجب نفوذ بهتر ملات و در نتیجه استحکام بیشتر بنای ساخته شده با آجر سوراخ دار ماشینی می گردند.

آجرهای فشاری

آجرهای ماشینی در مقایسه با آجرهای فشاری تردتر و شکننده تر می باشند و از این رو قابل تیشه داری نیستند. همچنین سطح آنها نیز نسبت به نوع فشاری صاف تر و صیقلی تر است. آجر بهمني قرمز آجر سوراخ دار ضد اسید است و به دلیل تخلخل کم آن آب کمتری جذب می نمایند.

آجر ماشینی

از آجر ماشینی می توان در دیوارچینی و نمای ساختمان استفاده نمود، اما بر خلاف آجرهای فشاری قابل استفاده در سقف های طاق ضربی نمی باشند زیرا خاصیت مکندگی آجر ماشینی نسبت به نوع فشاری کمتر است. آجر بهمني قرمز همچنین در مقایسه با آجرهای فشاری مقاومت این نوع آجرها در برابر زلزله بیشتر می باشد.

آجر ماشینی
آجر ماشینی

چرا بازه قیمت آجر ده سوراخ متفاوت است؟

آجر بهمني قرمز قیمت آجر لفتون اصفهان، یزد، تهران و… با توجه به عوامل زیر متفاوت می باشد:

  • متراژ کار
  • شهر محل پروژه
  • ابعاد؛
  • رنگ انتخابی (معمولا قیمت آجر قرمز ۱۰ سوراخ از سایر رنگ ها بیشتر است.)
  • نوسانات بازار

انواع رنگ آجر ده سوراخ

کارخانه آجر لفتون تهران، اصفهان، قم، تبریز و… و آجر لفتون دوقلو، این آجرها در ۳ رنگ رایج زیر تولید می کنند:

  • زرد
  • قرمز
  • گلبهی (پوست پیازی)

آجر بهمني قرمز در میان انواع رنگ این آجرها، قیمت آجر سوراخ دار قرمز معمولاً بیشتر از سایر رنگ ها می باشد.

آجر لفتون (آجر ده سوراخ) چیست؟

آجر ۱۰ سوراخ، آجری است که به واسطه سوراخ هایی که دارد، حدود ۲۵% حجم آن کاهش یافته است. مواد اولیه سازنده این آجرها خاک رس، خاک نسوز یا خاک شیل می باشند، آجر بهمني قرمز البته قیمت آجر لفتون خاک رس معمولا کم تر از آجرهای سوراخ دار شیل یا نسوز می باشد.

مقایسه آجر ۱۰ سوراخ ممتاز (درجه ۱) با درجه ۲

آجرهای درجه ۱ هم برای پشت کار و هم برای نما استفاده می شوند. اما آجرهای درجه ۲ تنها برای پشت کار قابل استفاده هستند، در غیر این صورت آجر بهمني قرمز امکان شوره زدگی وجود دارد.
آجر لفتون درجه ۱ از لحاظ ظاهری کیفیت بیشتر و بهتری نسبت به آجر های درجه ۲ دارد.
قیمت آجر ده سوراخ درجه ۱ از درجه ۲ بیشتر است.

معرفی آجر لفتون سه طرف نما و چهار طرف نما

آجر بهمني قرمز آجر ۱۰ سوراخ یزد، تهران، تبریز، اصفهان و… از لحاظ جهت قرار گرفتن در نما به ۲ شیوه تولید می‌شود:

  • آجر ۳ طرف نما: فقط یک سمت آجر دارای زوایای صاف می باشد. این آجر اصطلاحاً برای پشت کار استفاده می شود.
  • آجر ۴ طرف نما: همه زوایای این آجر یکدست و صاف می باشند و علاوه بر پشت کار، برای نما هم مناسب هستند.

کاربردهای آجر لفتون

مهم ترین کاربرد آجر ۱۰ سوراخ در دیوارچینی و تیغه کشی ساختمان ها می باشد و از این نظر عملکردی مشابه آجر تیغه ای دارد. سوراخ های موجود در این آجرها و آجرهای سفال تیغه ای باعث شده مقاومت آن ها در برابر فشار بیشتر باشد و مصالح مناسبی در صنعت ساخت و ساز به شمار روند.
سایر کاربردهای این آجرها عبارتند از:

  • ساخت سوله
  • اجرای سقف
  • نمای ساختمان
  • و…

مواد تشکیل دهنده ی آجر بهمنی چیست؟

آجر بهمنی، بسته به رنگ آجر از خاک رس که آجر زرد رنگ، و یا خاک شیل یا پودر سنگ که آجر قرمز و یا ترکیبی از این دو خاک، آجر بهمني قرمز که با توجه به میزان ترکیب خاک رس و شیل، آجر گلبهی به دست می آید که در دمای بسیار بالا یا حرارت بسیار بالا تولید می‌شود.

وزن آجر لفتون

این آجر به خاطر تولید آن در شهرهای مختلف، دارای نام‌های گوناگونی نیزمی باشد. برای مثال، نام آجر لفتون از روستای لفتون اصفهان گرفته شده است و یا آجر بهمنی که در شهرستانی به همین نام در اصفهان تولید می‌شود. آجر بهمني قرمز اما به صورت کلی این آجرها با اسامی مختلف، همگی سوراخ‌ دار هستند.

کاربردهای آجر بهمنی

آجر بهمني قرمز از قدیم به طور سنتی، آجر سوراخ دار برای نماهای بیرونی و دیوار چینی ها استفاده می شد ولی با این حال مهمترین کاربرد این آجر ها برای استفاده در پروژه های ساختمانی است که نیاز به آجری مقاوم در برابر رطوبت و یخ زدگی دارند.
همچنین برای استفاده در سازه‌هایی که دیوار نقش باربری دارند نیز کاربرد دارد.

از دیگر کاربرد های آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • دیوار چینی محوطه‌ها
  • حصار باغ‌ها
  • ویلاها
  • سوله‌ها
  • تراس‌ها
  • منهول فاضلاب
  • حیاط منازل
  • زدن سقف به کمک تیرآهن

در صورتی که به نمای آجری علاقه مند هستید و به نظرتان نمای زیبایی به ساختمان خواهد داد، آجر بهمنی از مصالحی است که به آن نیاز دارید. از دیگر مزایای آجر بهمنی این است که نوع کلاس A آن، به دلیل جذب آب کم، آجر بهمني قرمز انتخاب بسیار مناسبی برای مناطق مرطوب می باشد.

فواید آجر بهمنی

  1. شکل و ظاهر منظم و شسته رفته ی این آجرها به ساختمان ظاهر زیباتری می دهد.
  2. آجر بهمنی به دلیل مواد اولیه ای که دارد، در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم است.
  3. امکان ساخت ساختمان دائمی با آجر لفتون یا بهمنی امکان پذیر است.
  4. این آجر استحکام و مقاومت فشاری بالایی دارد.
  5. وجود سوراخ از یک سو به کاهش وزن دیوار و از سویی دیگر به یکپارچه ‌ای دیوار به علت عبور ملات کمک می‌کند.
  6. به راحتی برای در پروژه و هر مکانی قابل دسترس است.
  7. در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد.
  8. تحمل بار زیادی دارد.

آجرنما

آجر بهمنی را در بازار به نام آجرنما نیز شناخته می شود و برای آجر نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود. با اینکه امروزه به دلیل گسترش ساخت نمای سنگی، استفاده از نمای آجری به شدت کاهش یافته است، آجر بهمني قرمز ولی دلیل این، به خاطر فواید نمای سنگی نیست، بلکه به دلیل جریان مدگرایی حاکم بر صنعت ساخت‌ و ساز است.

معایب آجر بهمنی

  • عایق نیست.
  • مقاومت کششی پایینی دارد.
  • تمیز کردن سطوح آجری کار سختی است.
  • در مناطق لرزه‌ای زیاد استفاده نمی‌شود.

    معایب آجر بهمنی
    معایب آجر بهمنی

سفارش آجر بهمنی درجه یک

از جمله مصالح ساختمانی مهم در ساختمان سازی و نمای ساختمان، آجر ها هستند. از انواع آجرهای مصرفی آجر بهمنی می باشد. آجر بهمنی را می توان در چند منظور استفاده نمود. مثلا در نمای ساختمان و نیز در دیوار چینی از آن ها استفاده می کنند. آجر بهمني قرمز آجرهای بهمنی را معمولا در رنگ های گلبهی، قرمز و زرد تولید می کنند که رنگ زرد بیشترین کاربرد را دارد.

آجر بهمنی مدرن

روش نوین و با کیفیت امروزی، وسایل فنی زیاد و امکانات فراوانی را به دست معماران داده است که با وجود مدرن بودن، وسیله ای جهت شکفتن روح حساس و زیباشناس آن ها می باشد. آجر بهمني قرمز البته فقط آجر وسیله شناخت این زیبایی روحی نیست و عناصر بسیاری نیز این عمل را به خوبی انجام می دهند اما فرق بین آن ها در این است که آجر قابلیت ایفای هر منظوری را دارد و باوجود گذشت قرون متمادی هنوز مدرن می باشد.

کارخانجات آجر بهمنی

در حال حاضر آجرهای بهمنی در کارخانجات مختلفی تولید می شوند و به همین علت این آجرها در تنوع سایز بالایی عرضه می شوند. این آجرها با توجه به نوع کوره ای که در آن ها پخت می شود دارای قیمت های مختلفی هستند و آجر بهمني قرمز در این میان معروف ترین کوره های پخت آجر کوره های هوفمان و تونلی هستند.

کاربردهای آجر بهمنی چیست؟

به طور سنتی از آجر سوراخ‌ دار در نمای بیرونی و دیوار چینی مورد استفاده قرار می گیرد، ولی اساسی ترین کاربرد این مصالح ساختمانی برای پروژه‌ های ساختمانی است که نیاز به آجری بادوام برای مقاومت در برابر رطوبت و یخ‌ زدگی دارند. آجر بهمني قرمز جهت استفاده در سازه‌هایی که دیوار نقش باربری دارند نیز کاربرد فراوانی دارد.

mweb_ahan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *