آجر نما ساختمان

آجر نما ساختمان

آجر نما ساختمان

آجر نما ساختمان به نوعی مصالح ساختمانی گفته می‌شود که برای زیبا سازی و ایجاد تغییرات ساختمانی برای نمای داخلی و همچنین نمای بیرونی پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. آنچه زیبایی نمای خارجی یک ساختمان را دو چندان می کند، استفاده از انواع آجر نما با طرح ها، مدل ها و ترکیب رنگ متفاوت است.

آجر نما ساختمان

بسته به این که طراح ساختمان از چه تکنیک برای طراحی نمای بیرونی بنا استفاده کند، انواع آجرنما را می توان به عنوان مصالح استفاده کرد. در حال حاضر، آجرنماهای مختلفی در بازار موجود هستند که با عناوین مختلف شناخته می شوند.

آجر نما ساختمان
آجر نما ساختمان

قیمت آجر نما

مهم ترین عامل در تعیین قیمت انواع آجر نما ، نوع آجر می باشد. به طور مثال قیمت آجر نما شاموتی با قیمت آجر نما نسوز متفاوت است. عامل دیگر تاثیرگذار بر قیمت آجرنما ، رنگ آن است. ممکن است رنگ های مختلف یک نوع آجرنما، قیمت متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند.

قیمت آجر نمای ساختمان

قیمت آجر نما ساختمان به کیفیت مقاومت آجر در برابر گرما، رطوبت، تابش خورشید و عوامل جوی بستگی دارد. به عنوان مثال آجر نانو مقاومت بالایی در برابر رطوبت و فشار دارد و در کل از انواع آجرنمای باکیفیت است. این اجرنما در عین سبک بودن کاربری بالایی دارد و قیمت آن نسبت به سایر انواع آجر نمای ساختمان بالاتر است.

آجر لفتون قرمز

در این مطلب به معرفی انواع اجر نمای جدید برای نمای داخلی و نمای بیرونی ساختمان ها پرداخته شده است. در هر قسمت انواع آجر نما ساختمان و ویژگی های ظاهری آنها در مدل های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. آجر نما ساختمان هر یک از این مصالح ساختمانی، یک سری ویژگی های ظاهری و خواص فیزیکی دارند که آنها را برای نصب در نمای بیرونی و یا داخلی ساختمان مناسب کرده است. پس از معرفی آجر ها به بررسی ویژگی های طرح برای نصب در موقعیت های مختلف خواهیم پرداخت.

انواع آجر نمای جدید

  1. آجر معمولی کوره ای
  2. آجرهای ماسه آهکی
  3. آجرهای مهندسی
  4. آجر بتنی
  5. آجر خاک رس
  6. آجرنما شیل
  7. آجرنما قزاقی
  8. آجر نما سنتی
  9. آجر نسوز
  10. آجر بهمنی
  11. آجر متخلخل
  12. آجر توپر
  13. آجر توخالی

آجر نما ساختمان جدید از نظر محل کاربرد به دو دسته آجرنمای داخلی و آجرنمای بیرونی تقسیم بندی می گردد. به دلیل اینکه نمای بیرونی ساختمان در معرض شرایط جوی مختلف قرار دارد، انواع آجر نما مورد استفاده برای نمای ساختمان باید از استحکام، مقاومت و دوام بیشتری برخوردار باشد.

آجر نما سنتی

از ویژگی ها و مزایای انواع آجر نما ساختمان سنتی می توان به تنوع رنگ آن ها و استفاده در انواع دیوار های داخلی و خارجی اشاره نمود. عملیات برش و سوراخ کاری روی این نوع آجرنما به سادگی صورت گرفته و از انعطاف بالایی در اجرا برخوردار هستند. وزن کم آجر نما سنتی باعث آسانی حمل و نقل و جابجایی شده و در کاهش هزینه ها موثر هستند.

آجر نما شاموتی

آجر نما شاموتی نوعی از انواع آجرهای با دوام و مقاوم هستند که در نمای ساختمان به منظور زیبایی و ایجاد یک نمای متفاوت به کار می روند. انواع آجرنما شاموتی در رنگ ها، ابعاد و اندازه های مختلف تولید و عرضه می شوند. این آجر نما ساختمان را می توانید در رنگ های زرد، زرد متمایل به نارنجی، قهوه ای روشن، قهوه ای اخرایی، قهوه ای تیره، نارنجی تیره و زرد که در بازار موجود می باشند خریداری کنید. رنگ آجر نما شاموتی با توجه به تغییر درصد آهن موجود در آن تغییر می یابد.

قيمت آجر لفتون

آجرنما شاموتی در شکل های مختلف به طور مثال به صورت مستطیل شکل و مربع شکل در کارخانه ها تولید می شود. مطابق با نوع نما و طرح ساختمانی، از این آجرها برای زیبا سازی فضا استفاده می شود. آجر نما ساختمان همچنین، آجر شاموتی را می توانید به صورت نصب در زاویه ها به کار گیرید. این آجر جزو آجرهای نسوز محسوب می شود از این رو به آجر نما نسوز شاموتی نیز شناخته می شود.

آجر نما شیل

از آنجایی که در ساخت این آجر نما ساختمان از خاک سنگ های شیل استفاده می گردد، به این نام شناخته می شوند. معمولا رنگ انواع آجر نما شیل متمایل به قرمز می باشد. این آجر در رنگ های دیگری همچون گلبهی، قهوه ای، کرم و … نیز تولید و عرضه می گردد. استحکام فشاری بالا، مقاومت در برابر یخ زدگی، عدم شوره زدگی و جذب آب بسیار پایین از مهم ترین ویژگی های آجرنما شیل است. رطوبت در درون آن باقی نمانده و سریع خارج می شود از این رو دچار شوره زدگی نمی شود.

آجر نما پلاک

از انواع آجر نما ساختمان ، آجر نما پلاک است که مقاومت بسیار خوبی در برابر تغییرات شرایط محیطی داشته و به عنوان نمای بیرون ساختمان به کار می رود. در تهیه آجر نما پلاک از خاک رس و افزودنی های دیگر تهیه می شود و در رنگ های مختلف نظیر زرد، نارنجی و قهوه ای در بازار وجود دارد. از آجر پلاک می توانید برای نمای ساختمان های مسکونی، ویلاها و مجتمع های اداری و تجاری استفاده کنید. آجرپلاک نیز در دسته آجرهای نسوز قرار دارد، بنابراین در برابر حریق و آتش سوزی مقاوم است.

آجر پلاک

در بیان دیگر ممکن است در بازار با نام اجر نما قزاقی نیز روبرو شده باشید. انواع آجر نما قزاقی نیز نوعی از آجر پلاک است که برای نمای بیرونی ساختمان به کار می رود و معمولاً دارای رنگ روشن می باشد. ابعاد آجر نما قزاقی شامل ضخامت، طول و عرض آجر پلاک و همچنین بافت اجر نمای قزاقی متفاوت است. با توجه به طرح و نمای بیرونی ساختمان از یک یا چند نوع از انواع آجر پلاک برای ظرافت کار در نمای بیرونی استفاده می شود. آجر نما ساختمان پلاک دارای کمترین شوره زدگی در برابر تغییرات شرایط محیط است.

آجر نما رستیک

آجرنما رستیک نوع دیگری از آجرهایی است که در نمای ساختمانی در بخش بیرونی و همچنین در برخی از قسمت های داخلی برای زیباتر کردن نمای دیوار ها مورد استفاده قرار می گیرد. سطح آجر نما ساختمان رستیک داری خلل و فرج بوده که توسط دستگاه های مخصوص ایجاد می شود.

آجرنما حصیری

دیگر از انواع آجرنما، آجرنمای حصیری می باشد. این آجرها نیز مانند سایر انواع آجرنما از خاک رس و افزودنی ها تشکیل می شود. با این تفاوت که سطح آجر دارای بافت های شبیه به بافت حصیری می باشد. انواع آجر نما ساختمان حصیری از نظر رنگ و طرح بسیار زیبا بوده و نمای متفاوت در ساختمان به وجود می آورد. برخی از انواع آجرنمای حصیری را به صورت لعابی تولید می کنند به دلیل این که بتواند نمای ظاهری آن را زیباتر کرده و مقاومت آن را در برابر خورشید و تاثیرات مواد محیطی افزایش دهد.

آجرنما لعابی

آجر لعابی نوعی از انواع آجرنما است که به سبک متفاوت ساخته می شود. آجر نما ساختمان برای ساخت آجر لعابی از مواد اولیه ساخت انواع آجر نما معمولی استفاده می شود. پس از اینکه آجرها تهیه شدند یک لایه از لعاب مقاوم که معمولاً به رنگ های مختلف تهیه می شود، روی سطح آجر اعمال می گردد. این پوشش لعابی به منزله یک لایه محافظ برای آجر عمل می‌کند و موجب افزایش ثبات و کارکرد آن در نمای ساختمان می شود.

آجرنما کرکره ای

یکی دیگر از انواع محبوب‌ترین آجرها که برای نمای بیرونی ساختمان آجر نما ساختمان مناسب هستند، آجرنما کرکره ای نسوز است. این آجرها عرض بسیار کمی دارند به همین دلیل به آنها آجرنما کرکره ای گفته می شود. اجر نما کرکره ای در هر شرایطی دما و مقاومت خود را حفظ می کند و معمولاً به رنگ های تیره یا قهوه ای مایل به قرمز تولید می‌شوند.

خاک نسوز

این آجرها از خاک نسوز تولید شده اند و قابلیت تحمل حرارت تا دمای بالاتر از ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد را دارند. طراحی نمای بیرونی ساختمان با آجر کرکره ای موجب دوام و استحکام بیشتر نمای خارجی شده و همچنین مقاومت بنا را در برابر ایجاد شوره روی سطح آجر تامین می کند آجر نما ساختمان . همانند سایر انواع آجرنما، آجرنما کرکره ای نیز در دسته آجرهای نسوز قرار دارد.

آجر نما قزاقی

از قدیمی ترین آجرهای سنتی ایران می توان به انواع آجر نما قزاقی اشاره کرد. از مزایای آجر نما قزاقی مقاومت در برابر شوره، رطوبت و یخبندان است. ضمن اینکه رنگ آن ثابت است. اگر چه ممکن است آجر نما ساختمان قیمت آجر نما قزاقی نسبت به سایر انواع بیشتر باشد اما به دلیل عایق بودن موجب کاهش هزینه های سرمایش و گرمایش می شود. اجرنما قزاقی به صورت ال، طرح دار، پلاک و … تولید می گردد. از نظر رنگ نیز در رنگ های قرمز، زرد، اخرایی، گلبهی و … عرضه می شوند.

آجر نما نسوز

از انواع دیگر آجرنما که مورد استقبال بسیاری از طراحان ساختمانی قرار دارد آجر نسوز نما است. این نوع آجر از پرکاربردترین انواع آجر نما در ساختمان است. آجرهای نسوز در سال های اخیر، محبوبیت زیادی در بازار پیدا کرده اند. آجر نما ساختمان به عبارت دیگر؛ ویژگی برتر آجرنما نسوز که مقاومت بسیار بالای آن در برابر آتش و حرارت می باشد، موجب شده است که تقاضا برای خرید این آجرها به عنوان یک مصالح ساختمانی افزایش پیدا کند. همچنین این آجرنما به عنوان یک عایق برای جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان ها به کار می رود.

مزایای انواع آجرنما نسوز

از مزایای انواع آجرنما نسوز می توان به مواردی نظیر مقاومت در برابر حرارت، اشعه آفتاب، پایداری در برابر نفوذ رطوبت و بارندگی، پایداری و ثبات در برابر تغییرات آب و هوایی و همچنین پایداری در برابر هوازدگی و فرسایش اشاره کرد آجر نما ساختمان . اگرچه قیمت آجر نما نسوز در مقایسه با آجرهای ماشینی نسبتاً بالاتر است اما خرید آن برای ایمن سازی ساختمان ها مقرون به صرفه می باشد.

اجر نما ماسه آهکی

در ساخت این آجر از ماسه سیلیسی و آهک استفاده می شود. آجرنما ماسه آهکی در برابر سایش و یخ زدگی مقاومت زیادی دارد. همچنین در برابر حرارت نیز مقاوم می باشد. آجر نما ساختمان در ساخت این آجر از رنگدانه استفاده شده و دارای رنگ های زیبا و متنوعی می باشد.

آجرنما بهمنی

آجر بهمنی معمولا در رنگ های زرد، قرمز و گلبهی تولید می گردد. از این نوع آجر هم در دیوارچینی و هم در نماچینی استفاده می گردد. آجرنما بهمنی دارای انواعی همچون سه طرف نما و چهار طرف نما می باشد. در ساخت این آجرها از خاک رس استفاده می شود. آجر بهمنی در برابر حرارت و آتش سوزی مقاوم است. این آجر به راحتی در دسترس بوده و در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد آجر نما ساختمان . انواع آجر نما بهمنی جذب آب پایینی داشته و انتخاب مناسبی برای مناطق مرطوب به شمار می آید.

آجرنما رسی

همان طور که از نام این آجر پیداست در ساخت آن از خاک رس استفاده می شود. قدمت آجر رسی به حدود ۱۰ هزار سال قبل برمی گردد. از محبوب ترین رنگ های این آجر، رنگ زرد، گلبهی و قرمز می باشد. آجر نما ساختمان از جمله برتری های آجر رسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ طبیعی و ثابت
  • دوام و پایداری
  • فاقد آلوئک
  • بدون شوره
  • مقاوم در برابر حرارت

انواع آجر نما در پروژه های ساختمانی

دلایل بسیار متنوعی وجود دارد که استفاده از انواع آجر نما ساختمان در پروژه های ساختمانی را توجیه می کند. در نگاه اول، مهمترین دلیل استفاده از انواع آجر نما برای ساختمان ها، تامین زیبایی نمای ظاهری آن است. علاوه بر حس زیبایی شناختی، استفاده از آجرنما در طرح ها و رنگهای مختلف، موجب دوام و استحکام بنا می شود. به این صورت که می توان با انتخاب یک آجرنما مناسب، کل ساختمان را در برابر حریق، نفوذ مواد شیمیایی، فرسایش، هوازدگی، تخریب و غیره محافظت کرد.

نمای ساختمان

بسیاری از انواع آجر نما ساختمان که در حال حاضر در بازار وجود دارند با بهترین کیفیت به مشتری ارائه می شوند. به دلیل اهمیت ایمن سازی ساختمان ها و استانداردهای ساختمان سازی، یکی از مهمترین ویژگی های انواع اجرنما بر اساس مقاومت در برابر آتش سوزی طراحی می شود. همچنین برخی از انواع آن به صورت عایق صوت عمل می کنند و برخی دیگر نیز به عنوان عایق حرارتی از اتلاف انرژی داخل ساختمان جلوگیری می کنند.

نمای ساختمان
نمای ساختمان

انواع رنگ آجر نما

رنگ انواع آجر نما ساختمان صرفاً در ایجاد نمای زیبایی برای ساختمان مورد توجه قرار دارد. به طوری که ساختمان های متفاوت و زیبایی را می توانید در تمام کشورهای جهان مشاهده کنید. از انواع آجرنما رنگی برای ایجاد یک نمای زیبا استفاده می شود. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع آجرنما در رنگ های متفاوت در بازار وجود دارند که هم در نمای بیرونی ساختمان و هم در دکوراسیون داخلی در برخی از قسمت‌های ساختمان ها به کار می روند.

بر اساس رنگ انواع آجر نما می توان آنها را به صورت زیر دسته بندی کرد:

  1. آجرنما با رنگ های قهوه ای (قهوه ای روشن، قهوه ای تیره، قهوه ای با بافت های ریز و درشت و غیره)
  2. انواع آجرنما با طیف رنگ های نارنجی و زرد (آجرنما با رنگ های نارنجی مایل به قهوه ای، زرد مایل به نارنجی، نارنگی تیره، نارنجی روشن، زرد روشن، زرد تیره، آجرنمای طیف نارنجی با بافت های ریز یا درشت)
  3. آجرنما با طیف رنگی ارغوانی (در این دسته می توانید آجرهای که به رنگ های بنفش تیره مایل به ارغوانی یا طیف های رنگی در این محدوده هستند را به عنوان آجرنما برای ساختمان به کار برید)
  4. انواع آجر نما و رنگ های روشن نظیر خاکستری سفید و یا طوسی

ویژگی های آجر نما

همان گونه که در بالا گفته شد، یکی از مصالح ساختمانی پر مصرف در طراحی نما، آجر نما می باشد. همان گونه که از نام این محصول پیداست، از آن در طراحی نمای ساختمان استفاده می شود. آجر نما ساختمان متریالی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، باید از مقاومت کافی در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب برخوردار باشد.

قیمت آجر نما

قیمت آجر نما در مرحله اول بستگی به نوع آجری دارد که در نماکاری استفاده شده است.
نوع بسته بندی آجرها در قیمت آن موثر است. مثلا اگر آجرها فقط توسط پلاستیک بسته بندی شوند و کارتن را حذف کنند، قیمت کاهش پیدا می کند.
آجر نما ساختمان مدت زمان پخت آجر و میزان مصرف گاز نیز از عوامل مهم در قیمت گذاری این محصول می باشد.
همچنین پارامتر های مختلفی از جمله رنگ، ابعاد و نسوز بودن یا نبودن، روش اجرا، هزینه اجرا و مصالح مورد نیاز از عوامل تعیین کننده قیمت آجر نما هستند.

انواع آجر نما کدام اند؟

شاموتی، پلاک، رستیک، حصیری، کرکره ای، لعابی و نسوز

ویژگی های آجر نما چیست؟

باید از مقاومت کافی در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب برخوردار باشد آجر نما ساختمان . از آن جایی که این متریال در معرض تابش نور خورشید قرار دارد، رنگ آن باید ماندگاری بالایی داشته باشد.

قیمت آجر نما به چه عواملی بستگی دارد؟

آجر نما ساختمان نوع آجر، رنگ، ابعاد و نسوز بودن یا نبودن، روش اجرا، اجرت اجرا و مصالح مورد نیاز.

قیمت هر متر مربع آجر نما نسوز

این محصول در ابتدا در شومینه ها و کوره ها استفاده می شده است. آجر نسوز نما قابلیت تحمل دماهای بالا را دارد. دمایی بین 1100 تا 1600 درجه سلنتیگراد را تحمل می کند. اما در عین حال رسانایی گرمایی کمی دارد که در مصرف کمتر انرژی مؤثر است آجر نما ساختمان . آجر نسوز دارای مقادیری آلومینیوم اکسید (Aluminium Oxide) می باشد. گاهی مقدار اکسید آلومینیوم به 50% تا 60% می رسد.

پرکاربردترین نوع آجر

آجر نسوز نما پلاک پرکاربردترین نوع آجر در نمای ساختمان ها است. این آجر به خاطر تنوع بالا در رنگ و سایز به خوبی پاسخگوی نیازهای طراحان بوده است. قیمت آجر نسوز نما بسته به رنگ و ابعاد آن متفاوت است. آجر نسوز سفید ، آجر نسوز قرمز ، آجر نسوز قهوه ای و شاموتی از محبوب ترین محصولات هستند. این محصول در ابعاد مختلفی تولید می شود. آجر نما ساختمان پر مصرف ترین ابعاد آن 2/5×31×7 و 2/5×31×3 یا همان کرکره ای می باشد. به تازگی ابعاد بزرگتری مانند 60×10 هم تولید می شود.

قیمت آجر نسوز نما داخلی

این آجر هم به صورت دوغابی یا تر و هم به صورت خشک قابل اجرا می باشد. در بسیاری از کارهای مدرن و ساختمان های با نمای پارامتریک از این آجر استفاده می شود. آجر نما ساختمان به علت تولید صنعتی به وفور و با قیمت مناسب در دسترس است، که یکی از مزیت های آن نسبت به سنگ و چوب ترمووود می باشد. با توجه به ابعاد استاندارد آن اجرای آن به سهولت امکان پذیر است.

اهمیت نما و ضرورت استفاده از آجر نما نسوز

آجر نما ساختمان پارامترهای مختلفی وجود دارد که می توان برای استفاده از آجر نما برای نمای ساختمان برشمرد من جمله مقاومت در محدوده دمایی بسیار پایین و بالا.

  • سازگاری با اقلیم ایران زمین
  • قیمت مناسب نسبت به سایر مصالح نما
  • نصب و اجرای آسان آجر نما

آجر نما

آجر نما ساختمان نوعی از آجرها است که نسبت به آجر معمولی وزن کمتری دارد.تنوع رنگ و طرح در آجر نما نسوز بسیار زیاد بوده و همین باعث علاقه بیشتر به استفاده از این محصول شده است.با توجه به اهمیت تزیین نما در ساختمان در طراحی سعی بر این است تا نهایت سازگاری با طرح و نمای ساختمان در نظر گرفته شود.

کیفیت آجر نما

جنس و مزایای این آجر سبب شده تا اجرای آن برای پیمانکاران و مهندسین برای نما سهل و آسان باشد آجر نما ساختمان . طرح های مختلف تولیدی شهر آجر در کنار کیفیت ساخت باعث میشود مشتری نیز از نتیجه بسیار خرسند و راضی شود.

کیفیت آجر نما
کیفیت آجر نما

آجر لفتون

آجر لفتون یکی از پرکاربردترین آجر ها در ساخت تیغه و آجر نما ساختمان ستون های ساختمان است، سوراخ هایی موجود در آجر لفتون باعث می شود تا این آجر وزن پایین ترین نسبت به دیگر آجر ها داشته باشد و در نتیجه در کاهش وزن ساختمان نیز موثر خواهد بود.

آجر سفید نسوز

استفاده از آجر نما سفید در طراحی نمای داخلی و بیرونی ساختمان ها بسیار رواج دارد.برای تولید این آجر نسوز از خاک سفید استفاده می شود و با آجر نما ساختمان ترکیب درصد مشخص از مواد معدنی و فلزات، تبدیل به آجری زیبا برای نمای ساختمان می شود.
استفاده از آجر سفید نسوز در کنار رنگ های تیره آجر نما مانند مشکی و قهوه ای می تواند فضایی بسیار زیبا را ایجاد نماید. همچنین استفاده از آجر نسوز سفید در کنار چوب و سنگ نیز نمایی خیره کننده خواهد داشت.

قیمت آجرنما به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل بسیاری در بالا و پایین شدن قیمت در زمان خرید آجر نما دخیل هستند از جمله عواملی که میتوان به آنها اشاره کرد:

  1. رنگ آجر نما
  2. ابعاد و اندازه آجر نما
  3. نوع آجر نما
  4. نوع بسته بندی آجر نما
  5. فرآیند آماده سازی و مواد اولیه ای که در ساخت آجر نما از آن استفاده شده است
  6. کیفیت آجر نما
  7. مدت زمان پخت آجر نما در کوره

خصوصیاتی که میتوان برای بهترین آجر نما عنوان کرد

  • آجر نما باید توپر و مقاوم باشد
  • سطح آجر نما نباید سوراخ و حفره داشته باشد
  • میزان مناسب و استاندارد جذب آب در آجر نما
  • آجر نما باید تحمل فشار وارده به ساختمان را داشته باشد
  • آجر نما باید صدا های اطراف را به خوبی جذب و خنثی کند
  • تنوع در رنگ، طرح و سبک
  • کیفیت پایدار
  • گیرایی خوب و جذب بالا در برابر تماس با مصالح
mweb_ahan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *